wtorek, 31 marca 2015

Triduum Paschalne


Triduum Paschalne- trzy wyjątkowe dni w ciągu roku liturgicznego składające się na doświadczenie Paschy Pana- przejścia ze śmierci do życia. Liturgia jakby w „trzech aktach” dramaturgii liturgicznej, stanie się antycypacją najważniejszych wydarzeń w życiu Kościoła.
Osobnego wyjaśnienia wymaga także słowo „Pascha”. W języku hebrajskim „pesach” oznacza przechodzenie, wychodzenie. Chodzi tu najpierw o przejście anioła śmierci przez Egipt, który zabijał wszystko pierworodne, co nie było naznaczone krwią baranka. Następnie oznacza przejście Izraelitów z ziemi Egipskiej do Ziemi Obiecanej, przejście ze śmierci do życia. Izrael w Egipcie to naród, który nie widzi swojej przyszłości, jest skazany na śmierć poprzez zabójczą pracę, nawet nowonarodzeni chłopcy mają być zabici. Przejście ze śmierci do życia dokonuje się poprzez wyjście z Egiptu, przebycie Morza Czerwonego i dojście do Ziemi Obiecanej.
Pascha to przede wszystkim przejście Chrystusa ze śmierci do życia. W Nim dokonuje się nasze Przejście. Z powodu grzechu grozi nam niewola udręczenie i śmierć. Jesteśmy śmiertelnie zranieni poprzez grzech, który okalecza nasze ciało, uczucia, wolę i rozum. Chrystus przyjął nasze zdruzgotanie, abyśmy upodobnieni do Niego mogli razem z Nim przejść do życia. Musimy się jednak na to zgodzić, musimy pozwolić Bogu działać. Żydzi na pamiątkę wyjścia z Egiptu obchodzili co roku święta Paschalne. Było to święto wyzwolenia, niepodległości. My świętujemy nasze wyzwolenie na pamiątkę przejścia Jezusa ze śmierci do życia.
Święta Paschalne rozpoczynają się Mszą Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek. W tym dniu obchodzimy ustanowienie sakramentu Kapłaństwa i Eucharystii. Dlatego też sprawuje się tylko jedną Mszę św., która jest modelem, wzorem dla wszystkich Eucharystii w ciągu roku, stąd jej wyjątkowo uroczysty charakter. Podczas tej Mszy św. dokonuje się obmycie nóg. Obrzęd ten, chociaż ma miejsce tylko raz w roku, stanowi wzór postępowania dla prezbiterów, którzy zawsze powinni mieć świadomość, że są sługami ludu Bożego. Po zakończeniu liturgii Wielkoczwartkowej obnaża się ołtarz na znak dokonanego spustoszenia, zdrady i opuszczenia Jezusa.
W Wielki Piątek, cały dzień jest wypełniony liturgią, w centrum znajduje się zasłonięty krzyż. Zasłanianie krzyża jest starochrześcijańską tradycją. Zasłanianie krzyża ma wymiar psychologiczny. Jeżeli ciągle na coś patrzymy, to uodporniamy się i z czasem staje się to dla nas niezauważalne. Trzeba coś zasłonić na jakiś czas, żeby potem na nowo odkryć. Zasłaniamy krzyż, by po odczytaniu Męki Pańskiej i odsłonięciu go na nowo nam zajaśniał, byśmy na nowo go odkryli.
W Wielki Piątek Kościół nie sprawuje Liturgii Eucharystycznej (Mszy św.). W tym dniu pochylamy się nad tajemnicą Krzyża świętego poprzez liturgię Męki Pańskiej i spożywamy chleb konsekrowany podczas Mszy świętej Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek. W ten sposób bardzo czytelnie ukazywane jest połączenie uczty eucharystycznej z ofiarą krzyża. Eucharystia jest owocem drzewa krzyża. Tak jak drzewo rajskie przyniosło człowiekowi śmierć, tak drzewo krzyża przynosi nam życie. „Kto spożywa Moje Ciało, ma życie w sobie” (por. J 6.24) Chrystus daje nam do spożywania owoc drzewa krzyża, abyśmy mieli życie.
Wielki Piątek to dzień postu, modlitwy i wyciszenia. W Wielki Piątek świętujemy nie tyle śmierć Chrystusa, co Jego zwycięstwo osiągnięte przez śmierć. Na krzyż musimy patrzeć z perspektywy zwycięstwa. Pragniemy w tym dniu przyjąć dar krzyża, który jawi się nam pełen blasku i chwały.  
Wielka Sobota- to dzień „wielkiego szabatu Boga”- w kościele nic się nie dzieje, wielka cisza spowija grób Chrystusa. Adorujemy Pana i oczekujemy na najważniejszą liturgię, jaką jest Wigilia Paschalna. Wieczorem rozpocznie się pełna światła i radości liturgia zmartwychwstania, upamiętniająca zwycięstwo życia nad śmiercią, światła nad ciemnością. To noc w której Chrystus zwyciężył szatana i grzech, wychodząc zwycięski z grobu.  Paschy naszego Pana, Jego przejścia ze śmierci do życia. Tę Noc rozświetla Zmartwychwstały Chrystus, Słońce sprawiedliwości, Pan Życia i śmierci. Oto Dobra Nowina dla nas „Chrystus Pan Zmartwychwstał, śmierć została pokonana. Gdzież jest o śmierci Twoje zwycięstwo” - wołajmy za św. Pawłem. Pochylając się nad Księgą życia - Pismem Św. przywołamy historię zbawiania ludzkości; historię, w którą wkroczył Bóg, by ocalić człowieka od śmierci. Staniemy się nijako naocznymi świadkami paschy - przyjścia Pana, wielkich dzieł, jakich On dokonał na przestrzeni czasu. Będziemy dziś rozważać wiele aspektów owego przyjścia: • przez wody Morza Czerwonego i wodę Chrztu; • ze śmierci do życia; • z ciemności do światła; • z upadku do życia chwały. Wypełnieniem wydarzenia paschalnego, jego punktem kulminacyjnym jest Tajemnica Męki, Śmierci i Zmartwychwstania naszego Pan, Jezusa Chrystusa. Przebogata jest treść całej Liturgii obfitującej w symbole życia: światła, słowa, wody i uczty. Znaki te stanowią również główną treść kolejnych części liturgii: Liturgii Światła, podczas której zostanie poświęcony Paschał symbolizujący Chrystusa, wiekuistą światłość świata, który zapalony zostanie wniesiony do świątyni. Liturgii Słowa z odnowieniem przyrzeczeń chrzcielnych, oraz Uczty Eucharystycznej, na której to będziemy spożywali Ciało Zmartwychwstałego Pana. Niech obchód Paschy Pana, będzie źródłem doświadczenia Boga żywego, który jest, który był i który przychodzi.
(Wielki Czwartek) Msza Wieczerzy Pańskiej – godz. 18.30
(Wielki Piątek) Liturgia Męki Pańskiej – godz. 18.30
(Wielka Sobota) Wigilia Paschalna – godz. 20.00